Edzőteremben: ki is az a „spotter” és hogyan segíthet?

írta KJ 1 915 views0

A spotter (nevezhetjük megfigyelőnek) az a személy, aki vigyázza a súlyemelőt, és készen várja, mikor segíthet neki. Ha a testépítő nem tudja megemelni a súlyt magától, akkor vagy le kell álljon, vagy pedig kevesebbet kell vállaljon. Van, hogy egyiket sem akarja… Na ilyenkor jön a képbe egy tapasztalt és segítőkész megfigyelő.

A cikk még nem ért véget, lapozz!

Edzőteremben: ki is az a „spotter” és hogyan segíthet?A minap kellemetlen élményben volt részem a konditeremben. Egy hosszabb kihagyást követően úgy döntöttem, itt a remek idő újra elérni a régi szintemet fekvenyomásban. Jól megpakoltam a rudat, és lelkesen a padra feküdtem, gondolván, most jó nagy haladást könyvelhetek el. Csakhogy néhány ismétlés után egyszer csak a rúd „megállt” a mellkasom felett pár centire. Akárhogy erőlködtem, csak nem akart feljebb menni, és hirtelen már attól féltem, hogy valahogy oldalra kell borítsam az egészet ahhoz, nehogy valami baj történjen.

Természetesen én voltam a hibás, hiszen elhamarkodtam a döntésemet, illetve alig voltak a teremben, és így nem lett volna szabad egyedül kísérleteznem a nehéz súlyokkal. Szerencsére végül nem kellett kiáltanom a sarokban popsizó lányoknak – kínos lett volna –, mert egy fickó meglátta, hogy éppen a súlyokkal küszködök, és segített nekem.

Mindenesetre e tanulságos történet apropóján is át kell vegyem a tisztelt olvasókkal a spotter feladatait és szükségességét.

A megfigyelőnek nem dolga felemelni a súlyt a fekvenyomó helyett (hiszen így a gyakorlat az értelmét veszti), hanem az a feladata, hogy a gyúró helyes testtartására és feladatvégzésére ügyeljen. Amikor nehéz súlyokkal dolgozunk, nehéz mindezekre koncentrálni, ezért jó a spotter, aki megfelelően irányít, ezzel pedig sok terhet vesz le a vállunkról.

Megfigyelőként nem szabad belekontárkodnod a gyakorlatba akkor, amikor „nehéz” műveletek következnek, pl. mikor a kinyomáson nagyon erőlködik a másik fél. Akkor viszont feltétlenül közbe kell lépj, mikor látod, hogy a másik elakadt, vagy a súly kezd visszaesni, mivel nem tudja tartani!

Edzőteremben: ki is az a „spotter” és hogyan segíthet?Tehát amikor azt látod, hogy a súllyal már nem birkózik meg a másik, olyankor ne az emelést akard megmenteni. Rögtön lépj közbe, még akkor is, ha ez az ismétlés „elveszik” – a lényeg, hogy a partner testi épségét megőrizd.

Természetesen nem csak fekve nyomás közben lehet megfigyelőként dolgozni, hanem például guggolás közben is. A lényeg itt az, hogy minél szélesebb alapja legyen a stabil tartásodnak.

Egyenesen kell tartanod figyelőként a törzsedet, hiszen ha „bukik” a gyakorlat, akkor hajlított háttal nehezen fogod felhúzni a másikat… Végezheted a spottingolást a rúd oldalainál, vagy pedig a sportoló mögött állva.

Ezt is olvasd el (kattints ide)! Miért is kell bemelegíteni? Ezért és így hangold rá a tested az edzésre

Ebben a videóban remekül elmagyarázzák, mi is a feladatod megfigyelőként, ha a partner guggolásokat végez:

Az is igaz, hogy a legtöbb állványon (noha korántsem mindegyiken) vannak olyan kampók, amelyekre rá lehet akasztani a rudat, ha a sportoló úgy érzi, már nem képes kinyomni a súlyt. Ez esetben nincs szükség megfigyelőre, mint ahogyan akkor sem, ha a padot úgy helyezi el a testépítő, hogy fekvenyomás közben a keret alatt legyen, így a rudat fel tudja akasztani a tartóra. Mindezeket azonban nem mindig lehet megtenni, hiszen terme válogatja, milyen lehetőségek vannak.

Amennyiben sokat utazol, és más városok (vagy netán országok) termeit is kipróbálod, biztosan találsz olyan helyet, ahol nem olyan „fejlettek” a konditermi eszközök. Ha pedig rossz figyelőt választasz magadnak, akkor lesz ez az eredmény:

A cikk még nem ért véget, lapozz!

Szólj hozzá!