Ő az a nő, aki benzingőzben edződött – interjú Bús Edina autóversenyzővel

írta Ladányi Norbert 1 531 views0

Egy férfinak az elején két szerelme van, a hölgyek és az autók. De mi történik, ha e kettő találkozik egymással, ráadásul a verseny jegyében? A válasz BÚS EDINA, aki a B3 Racing – hazánk egyik vezető autós gyorsasági versenycsapatának – színeiben vesz részt az izgalmasabbnál izgalmasabb megmérettetéseken.

A cikk még nem ért véget, lapozz!

– Mit váltanak ki belőled a következő szavak: fülsüketítően dübörgő motorok, kiakadt sebességmérő, céltudatos vetélytársak, bravúros verseny, aranyszínűen csillogó kupa, mámorító győzelem?

– Hatalmas adrenalinlöket ez számomra. Az érzés, amikor felállok a dobogóra és átveszem azt a bizonyos aranyszínűen csillogó kupát, leírhatatlan. Ilyenkor arra gondolok, hogy ez a díj nem csak az én érdemem, nem kizárólag én nyertem, hanem ugyanúgy a csapatomé is, hiszen nélkülük ez lehetetlen lenne. A B3 Racing Team összes tagja egy célért küzd, mind szeretjük a kihívásokat, és sokat teszünk azért, hogy a legjobbat nyújtsuk.

„Egyedüli nőként megedződtem közöttük, itt tanultam a legtöbbet.”

– Az autóversenyzéshez kell egy nagy adag jó értelemben vett őrület, de mindenekelőtt tüzes szenvedély, ám ami a legfontosabb talán az a szikra, ami nélkül anno „motor sem indult volna be”. Mikor szerettél bele az autókba, illetve a versenyzésbe?

– Vezetni nagyon szerettem a versenyzés előtt is, ám gyermekkoromban soha nem volt olyan álmom, hogy autóversenyző legyek. Számomra ez felnőttkorban, egészen pontosan 19 évesen jött az életembe. Két fiútestvér mellett nőttem fel, valószínűleg innen ered a kissé „fiús” beállítottság. Részt vettem egy vezetéstechnikai tréningen, amolyan versenyző iskola volt ez. Itt nem mutatkoztam ügyetlennek, így megkaptam a lehetőséget, hogy megmutassam, mit tudok a pályán. Ekkoriban csupán két női autóversenyző volt Magyarországon, gyorsasági kategóriában, és abban a sorozatban, amelyben 2007-től 2010-ig versenyeztem, csak férfiak ellen indultam. Egyedüli nőként megedződtem közöttük, itt tanultam a legtöbbet. Két év után már ott voltam a top négyben, ezt követte két bajnoki cím, izgalmasabbnál izgalmasabb versenyek, sikerélmények.

Bús Edina – B3 Racing„Tisztában vannak azzal, hogy számolniuk kell velem!”

– Elterjedt nézet, miszerint az autóversenyzés férfias sport, mivel a nők nem tudnak úgy vezetni, mint az erősebb nem képviselői… A te példád, illetve a személyes tapasztalatom is rácáfol erre. Mit mondtak a barátaid, ismerőseid, amikor eldöntötted, hogy „rajthoz állsz”? Hogyan viszonyulnak hozzád a verseny- és vetélytársak?

– A szüleim nagyon féltettek, és mindig feltették a kérdést, hogy „Biztosan ezt szeretnéd?” „Muszáj ezt csinálnod?” Aki megtapasztalta a versenyzés ízét, annak ezek a kérdések elmennek a füle mellett. Természetesen támogatnak, nyomon követik a versenyeimet, csakúgy mint a barátaim, akik ezt „vagánynak” tartják. A versenytársakkal jó a viszonyom, bár eleinte volt pár nézeteltérés, hiszen én is kezdő voltam még. Volt olyan futam utáni pillanat, amikor vita tört ki a bokszutcában, ám nem kellett félteni soha, mindig megvédtem magam. Elfogadnak, és tisztában vannak azzal, hogy számolniuk kell velem!

„Összetört az autóm, ám tovább tudtam menni.”

– Nagyon izgalmas versenyeknek lehetnek tanúi, akik nyomon követik a B3 Racing csapatának megmérettetéseit, megkockáztatom, sokkalta érdekfeszítőbb, mint a bénító szabályrendszerrel sújtott F1. A Men.hu-n megjelent beszámolókból is ez derül ki – pl. amikor mentéshez traktormentő traktor is kell hívni Monzában. Számodra melyik „csata” volt a legemlékezetesebb, legizgalmasabb és miért?

– Monzában nagyon izgalmas versenyem volt, ám szerencsétlen kimenetele lett. Az időjárás gyakran megvicceli a versenyzőket. Amikor pl. száraz pályán megtaláljuk a megfelelő beállítást, akkor másnap az időmérőre leszakad az ég. Ez benne van, de megnehezíti a munkánkat. Ezen a monzai hétvégén a mezőny hátsó részéből kellett indulnom, de egészen a 13. helyig fel tudtam jönni, majd egy baleset miatt Safety Car jött a pályára, és az újabb rajt után rögtön az első kanyarban kilöktek, nem is akárhogyan, összetört az autóm, ám tovább tudtam menni, csak épp a mezőny legvégén – jócskán lemaradva – találtam magam. A Red Bull Ringes versenyem volt a legemlékezetesebb, ugyanis itt megnyertem a női kategóriát. Valamint még 2011-ben, amikor a Lotus Ladies Cup-ban versenyeztem, indultam a Formula 1, a WSR, és a WTCC betétfutamain, amelyeken mind sikerült nyernem. Ezek feledhetetlen emlékek számomra.

Bús Edina – B3 Racing

„Ezerféleképpen be lehet állítani az adott versenypálya és körülmények szerint.”

– Beszéljünk egy kicsit az autódról. Milyen külső-belső kialakításokkal, beállításokkal rendelkezik, hogy a pályán jól vegye a kanyarokat, tempósan haladjon?

– Ez egy speciálisan pályaversenyzésre átalakított SEAT Leon Cupracer, amit ezerféleképpen be lehet állítani az adott versenypálya és körülmények szerint. A futómű szinte minden paraméteréhez hozzá tudunk nyúlni, hogy a vezetési stílusomhoz leginkább passzoló autóval tudjak versenyezni. Ilyen például a kerékdőlés, szét- és összetartás, nyomtáv, rugók, stabilizátormerevség, lengéscsillapítók keménysége, guminyomás, szárnyállás, súlyeloszlás, hasmagasság, stb. Egyébként az autó 1150 kg és 330 lóerő, ráadásul speciális slick gumikon gurul, tehát a tempós haladás garantált!

„A higgadtság jó taktika egy versenyző számára amellett, hogy közben kellően agresszívnek is kell lennie.”

– A motorsportban a taktikázás a verseny része. Van-e bevett stratégiád, és ha igen, avass be kérlek, mi az?

– Az időmérőn és a versenyen egyaránt szükséges taktikázni, ha olyanok a körülmények. A legutóbbi hétvégén Barcelonában pl. az aszfalt minősége miatt nagyon vigyázni kellett a gumik kopásával, ugyanis meg van szabva, hogy hány garnitúra gumiból gazdálkodhatunk. Szóval, ha az időmérőn tudtam spórolni a gumikkal, meg tudtam óvni azokat (pl. elfékezéstől, ami kopáshoz vezet), akkor ezt a gumimat tudtam a versenyen használni. Tovább megyek. Ehhez az kell, hogy minél kevesebb kört tegyek meg az időmérőn. Ez 2 gyors kört jelent. Ez idő alatt tökéletes kört kell mennem, figyelve arra, hogy elég meleg legyen a gumi, figyelve arra, hogy ne kerüljek forgalomba, mert ha feltart valaki, akkor azt a kört dobhatom. A versenyen is hasonló a helyzet. Ha nem vigyázok, a gumi felmondja a szolgálatot, annyira elkopik, hogy az autó vezethetetlen lesz. Tehát egészen a verseny elejétől a végéig figyelni kell erre. A rajtnál nincs taktikám, hiszen sosem lehet tudni, hogyan alakul majd, ezt nem lehet eltervezni. A higgadtság jó taktika egy versenyző számára amellett, hogy közben kellően agresszívnek is kell lennie.

Bús Edina – B3 Racing

„Már most azon dolgozom, hogy olyat tudjak nyújtani, amire büszke lehetek majd én is és a csapatom is.”

– Milyen volt számodra 2015? A jövőt illetően érdekelne, milyen tervvel, céllal vágsz neki 2016-nak?

– 2015 tele volt izgalmakkal, pozitív és sajnos negatív élményekkel is. Ilyenkor év végén összegezni kell, hogy mi az, amiben jók vagyunk, mi az, amiben fejlődnünk kell. Szerencsére találunk erre választ, így könnyebb építkezni, tervezni a következő szezont. Mindig tanulok a hibáimból, illetve energiát gyűjtök egy-egy sikeres verseny során a jövőt illetően. Így vágok neki a 2016-os évnek, bár még el sem kezdődött, én már most azon dolgozom, hogy olyat tudjak majd nyújtani, amire büszke lehetek majd én is és a csapatom is. A profi csapat adott, én következem, hogy hozzá tegyem a tudásom.

– Köszönjük a beszélgetést, továbbá sok sikert kívánunk a B3 Racingnek!

A cikk még nem ért véget, lapozz!

Szólj hozzá!